Politiet har fredag modtaget anmeldelser fra tre ældre borgere, som har været mål for telefonbedragerier. En 93-årig mand fra Næstved og en 86-årig kvinde fra Mern blev begge kontaktet af en person, der udgav sig for at være bankansat. Den 93-årige blev fortalt, at hans dankort var udløbet og skulle fornyes, mens den 86-årige fik at vide, at der var overført penge fra hendes konto til Spanien. I begge tilfælde blev deres betalingskort afhentet af en såkaldt "bankbud". Den 86-årige kvinde mistede desuden nogle guldsmykker, som "bankbuddet" påstod skulle opbevares sikkert i banken.
En lignende hændelse forsøgte at finde sted med en 92-årig mand fra Glumsø, men her lykkedes det ikke bedrageren at gennemføre sit forehavende.
Politiet opfordrer nu pårørende til ældre og mindre rutinerede internetbrugere om at tage en snak med dem om, hvordan de skal håndtere mistænkelige opkald. Det anbefales, at man afbryder samtalen og kontakter en yngre pårørende for hjælp. Det understreges, at hverken banken, politiet, kommunen eller andre myndigheder vil kontakte borgere for at efterspørge betalingskort, MitID, pin-koder eller lignende. Desuden vil de aldrig komme til bopælen for at hente et kort.
Det rådes til, at man aldrig udleverer kort eller koder, afbryder samtalen omgående, og foretager et kontrolopkald til bankens hovednummer eller politiets servicecenter på telefon 1-1-4. Yderligere information og rådgivning kan findes på Sikker Digitals hjemmeside.